STŘEDNÍ ČECHY – O tom, že vozidla na elektrický pohon jsou ekologická není žádných pochyb. Stejně tak není žádných pochyb o tom, že tato vozidla při požáru nadělají hasičům hodně starostí a jsou pro ně tvrdým oříškem. To proto, že i po uhašení se mohou baterie, které zajišťují pohon elektromobilů znovu vznítit. Důkazem je požár vozidla v autoservisu na okraji Čestlic, který byl na tísňovou linku HZS Středočeského kraje nahlášen v středu 24. června v půl deváté večer.
Operační důstojník Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje k události vyslal profesionální jednotky ze stanic Benešov a Říčany a dobrovolnou jednotku obce Čestlice. Vzhledem k dislokaci byla ke spolupráci požádána také jednotka HZS hl. m. Prahy ze stanice HS-4 Chodov. Volající uvedl, že v dílně hoří auto, které je na elektrický pohon, a plameny šlehají zpod vozidla.
Na zdolání požáru hasiči zpočátku nasadili hasicí přístroje a pod kola umístili kluzné klíny, které umožňují snadnější manipulaci s vozidlem. To poté bylo možné za pomoci navijáku vytáhnout ven mimo budovu, kde probíhalo dohašování a ochlazování. Protože šlo o automobil s elektrickým pohonem, vyžádal si velitel zásahu na místo ze stanice Mladá Boleslav speciální kontejner na hašení pneumatik a elektromobilů.
Kvůli zajištění dostatku vody pro plnění kontejneru bylo nutné přivolat další cisternu, se kterou dorazila dobrovolná jednotka obce Říčany. Ta do té doby držela pohotovost na své vlastní zbrojnici, aby byla zachována akceschopnost v případě vzniku další události v hasebním obvodu říčanské stanice. Poplach tak byl vyhlášen dobrovolným hasičům z Mnichovic, kteří převzali zálohu na vlastní zbrojnici.
Jednotky průběžně vozidlo ochlazovaly na volném prostranství. Pak bylo za pomoci jeřábu přemístěno do kontejneru a následně zalito vodou, aby nemohlo dojít k dalšímu nežádoucímu hoření a přitom bylo stále ochlazováno. Takto ponořené musí zůstat několik dní, proto byla na místě stanovena dohlídka v podobě dobrovolné jednotky obce Čestlice a profesionální jednotky ze stanice Říčany. Ráno se na místě sešel velitel zásahu se zástupci firmy, aby se dohodli na dalším postupu.
Škoda byla vyčíslena na dva miliony korun. Příčina vzniku požáru je předmětem dalšího vyšetřování. „Po ověření informace z dnešního rána uvádíme, že došlo k zahoření Plug-in hybridního vozidla. Automobil zůstane do pondělí, kdy se na místo dostaví výrobce, namočený v kontejneru. Poté se bude zkoumat příčina požáru,“ uvedla k požáru vozidla na elektrický pohon Tereza Fliegerová, tisková mluvčí HZS Středočeského kraje.
Autor/zdroj/video: HZS Středočeského kraje
Foto: Oddělení dokumentace MV-GŘ HZS ČR