V letošním roce již záchranáři zaznamenali 203 výjezdy ke zraněným cyklistům

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

REGION – Děti se sotva odmontovanými bezpečnostními postranními kolečky, dospělí s nejmodernějším vybavením upnuti do zářivých trikotů, mnohdy ve větším počtu na úzké silnici zarputile držící skupinovou formaci à la Tour de France. Stejně tak ale i strejdové, kteří se spokojeně přemisťují ze své zahrádky do oblíbené hospůdky – ti všechni jsou cyklisté, nejohroženější účastníci silničního provozu.

„Při jízdě na kole by měla být standardem ochrana hlavy cyklistickou přilbou. Přestože je její význam jednoznačně potvrzen, stále se setkáváme s těžkými úrazy hlavy a zejména mozku právě u cyklistů, kteří si přilbu nenasadili. Následky mozkolebečních poranění přitom patří k těm nejzávažnějším. Nezřídka doslova mění život nejen zraněným, ale i jejich rodinám,“ píše v tiskové zprávě mluvčí ZZS Středočeského kraje Petra Effenbergerová.

Dalším nešvarem cyklistů je dobrovolné otupení jednoho z nejdůležitějších smyslů – sluchu. Nasazením sluchátek a poslechem hudby cyklista ztrácí zvukový přehled o tom, zda se k němu neblíží nějaké vozidlo nebo vlak, či zda na něj například někdo nekřičí. Celkem čerstvou novinkou na českých silnicích je narůstající počet elektrokol. Na první pohled se zdá, že kolo a elektrokolo takřka jedno jsou, ale není tomu tak.

Rizika při jízdě na elektrokole jsou mnohem vyšší a zranění účastníků vážnější. Na elektrokole může totiž jezdit doslova každý. Díky pomocnému pohonu i jezdci bez kondice srovnají rychlost a prodlouží dojezd, a tak se zdá, že pro jízdu na elektrokole nezáleží, jakého věku jste dosáhli a jaká je vaše zdatnost. Elektrokolo si často pořizují právě ti, kteří by na normální kolo již nesedli.

Zvládnout a uřídit elektrokolo při vysokých rychlostech je mnohdy mimo možnosti jejich uživatelů. Ve větší rychlosti je potřeba větší jezdecké zdatnosti, jeho ovládání vyžaduje určitý stupeň zručnosti – při užívání elektrokola je potřeba nepřeceňovat své síly. Nebezpečný je i tzv. tunnig, při kterém si uživatelé nechají upravit parametry elektrokola přečipováním řídící jednotky, aby stroj dosahoval třeba i rychlosti 55 km za hodinu.

Autor/foto: Petra Effenbergerová,
mluvčí ZZS Středočeského kraje