První „R“ značící nedojetí do cíle se v rámci tabulky evropského šampionátu historických vozů objevilo u Stanislava Budila s Petrem Vejvodou v zápisu z letošní Rally Costa Brava. Pocit z velmi dobrého začátku soutěže jim zhatila technika, která zkrátka odmítla poslušnost. Takový byl pro naši posádku samotný závěr, ale jak všechno probíhalo předtím? Začátek soutěže se Středočechům vydařil.
„Když jsme mluvili před startem katalánské Rally Costa Brava o dalším plánovaném dobrodružství, takhle jsme to rozhodně nemysleli,“ drbe si hlavu štětkovický pilot Stanislav Budil a vysvětluje: „Při naší loňské premiéře na tamních tratích mistrovství Evropy jsme se hodně natrápili s technikou a letos jsme na stejné místo dorazili s tím, že jsme mnohem lépe připraveni – vždyť v celém zbytku loňské sezóny nás auto při dlouhých zahraničních cestách ani jednou nezklamalo. Katalánsko mu ale asi nesvědčí, tentokrát jsme dokonce museli poprvé v reprezentačním dresu ze soutěže odstoupit a potupně se nechat do servisní zóny dotáhnout na laně…“
I když byla posádka mírně překvapena počasím a faktem, že nad ránem na trať oproti všem předpovědím zapršelo, dokázali na úvodní rychlostní zkoušce zajet druhý čas ve své třídě, když jejich BMW 2002ti překonal pouze mistr Evropy Jensen. Toto postavení pak udrželi ještě jednu vložku, pak se před ně o pár desetin vteřin posunul Ir McCormack s dalším rychlým Fordem Escortem RS1800, nicméně jak Maďar Mekler s vozem Alfa Romeo, tak také Francouz Guignard se zajímavým Alpine A310 zůstávali daleko v pomyslných zpětných zrcátkách.
Pak už ale pro našince bezproblémové závodění skončilo. „Už v dlouhé servisní přestávce po RZ3 jsme řešili první problém. Ten sice ještě nebyl zásadní a navíc se jej podařilo vyřešit za pomoci naší ´spojky´ u konkurence. Totiž objevili jsme prasklý držák motoru, což asi mělo být znamení, že právě agregát bude tentokrát naším osudem,“ vysvětluje Budil. Právě on pak osobně držák svařil v zázemí týmu Itala ´Zippa´, závodícího se startovním číslem 1. Před šestou rychlostní zkouškou ale přišly další komplikace, které již znamenaly časovou ztrátu.“
„Přihnal se mrak a u moře začalo pršet, tentokrát už důkladně. My samozřejmě právě v onu chvíli neměli k dispozici mokré pneumatiky,“ popisuje smolnou chvilku spolujezdec Petr Vejvoda: „Rychlostní zkoušku jsme proklouzali, ztratili jsme na soupeře minutu, třetí příčku ve třídě jsme nicméně drželi. Všimli jsme si ale zároveň, že motor začíná mít trochu potíže se spalováním a nebyli jsme si jisti, zda to souvisí jen s vlhkostí. Ve večerním servisu tak došlo na jeho částečné rozebrání. Mechanici objevili poškozený závit na jedné ze svíček a bylo najednou zřejmé, že další pokračování bude trochu loterie.
Bohužel už na první sobotní vložce komplikace zesílily a zřejmě se přidaly potíže s elektrikou, auto se nám několikrát zastavilo a naše časová ztráta opět narostla. Hned v úvodu následující rychlostní zkoušky pak technika definitivně vypověděla poslušnost a bylo po nadějích…“ Výprava tak odjela domů s nepořízenou a třetí posádka loňského šampionátu se musela spokojit pouze se symbolickým bodovým ziskem za účast. Přesto Stanislav Budil nachází mnohá pozitiva: „Přestože jsme cíl neviděli, posbírali jsme další zkušenosti a ověřili jsme si, že jsme se stali pro evropské soupeře už ´zavedenou firmou´.
Další soutěží bude za čtyři týdny (19. dubna) naše domácí Historic Vltava Rallye, kam jsme už poslali přihlášku. I letos to bude náš ´echt ´domácí podnik, znovu budeme v Klatovech startovat v barvách pořádajícího Pošumavského auto moto klubu v AČR. Do té doby doladíme techniku a také se konečně budeme moci doma pochlubit těmi správnými poháry za loňské evropské účinkování. Dostali jsme totiž na konci sezóny jiné, a tak jsme si je až teď mohli v servisní zóně vyměnit s Francouzem Mermetem, kterému pro změnu představitelé FIA dali omylem ty naše.“
Zdroj/foto: TZ Karevic Media
Karel Špaček, media team