REGION – V letošním roce připadá na sobotu 11. února již tradičně Evropský den 112. Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se mohou lidé v nouzi dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech Evropské unie. V celé České republice pracuje na tísňových linkách Hasičského záchranného sboru ČR, tedy lince 112 a 150, více jak 300 operátorů. V roce 2022 operátoři přijali celkem 2 506 162 tísňových volání, z toho 2 232 367 bylo na linku 112 a 273 795 na linku 150.
Linka 112 je tísňová linka, která funguje ve všech státech Evropské unie, ve Švýcarsku a Velké Británii. Je v provozu nepřetržitě, 365 dní v roce, dvacet čtyři hodiny denně. Operátoři a operátorky jsou schopni odbavovat hovory na lince 112 v češtině, angličtině a němčině. V případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích. Volání je zdarma, a to jak z pevné linky, tak z mobilního telefonu. Lze se dovolat bez SIM karty, bez kreditu, bez zadání PIN kódu.
Jak volat na tísňovou linku? Poté, co se vám ozve operátor, sdělte mu co se stalo, kde se to stalo (město, ulice, případně záchytný bod), jestli se na místě události nachází zraněný člověk, své jméno a telefonní číslo, ze kterého voláte. Zůstaňte v kontaktu s operátorem a postupujte dle jeho pokynů. Nikdy nezavěšujte jako první. Buďte připraveni odpovědět operátorovi tísňové linky na jeho případné doplňující dotazy. Buďte připraveni u telefonního přístroje na další zpětný hovor. operátora.
Zdroj/foto: HZS ČR