Kamion Liaz po šesti létech v cíli chyběl

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

SEDLČANY – Sobotní 13. a zároveň i poslední etapa udělala definitivní tečku za 37. ročníkem Rally Dakar 2015. Z celkového letošního počtu 63 kamionů, které se postavily v neděli 4. ledna v Buenos Aires na start první etapy, jich do cíle Dakaru 2015 nedojelo rovných dvacet. Bohužel mezi nimi byl i kamion Liaz sedlčanské stáje KM Racing s posádkou Martin Macík mladší, Miroslav Janeček a Michal Mrkva. Jediná soutěžní posádka KM Racing týmu tak byla letos oficiálně klasifikována jen ve čtyřech dakarských etapách.

V první etapě dojel Macík patnáctý, nejlépe se posádce vedlo v druhé etapě, kdy liazka skončila na 12. příčce. V třetí etapě skončil Macík čtrnáctý, ve čtvrté etapě se objevily první technické závady, kamion Liaz dojel s velkou ztrátou na 25. místě. Pátá etapa znamenala pro soutěžní posádku KM Racingu definitivní konec. Kvůli další technické poruše posádka dorazila do cíle speciálky mimo soutěžní trať, což později znamenalo diskvalifikaci. Přesto pořadatelé posádku liazky ještě pustili do šesté etapy, ve které se pětadvacetiletý Martin Macík ml. s letošním Dakarem rozloučil neklasifikovaným 10. místem.

Po šesti létech se tak znovu opakoval rok 2009, kdy kamion Liaz, tehdy řízený současným šéfem stáje Martinem Macíkem starším, také do cíle jihoamerického Dakaru nedojel. Vše si však Macík vynahradil o rok později, kdy liazka dosáhla v novodobé historii Dakaru nejlepšího umístění. Martin Macík slavil v cíli celkové 4. místo. Na Dakaru 2011 prvně za volant soutěžní liazky týmu KM Racing usedl Vlastimil Vildman a nevedl si vůbec špatně, když celkově obsadil 14. příčku. Na Dakar 2012 vyslal sedlčanský žlutočerný tým dva kamiony Liaz. První řízený Jaroslavem Valtrem, druhý Polákem Józefem Cabalou. Cabala musel záhy kvůli poruše vzdát, Valtr dojel celkově dvanáctý.

O rok později startovaly na Rally Dakar 2013 opět dva kamiony Liaz. První pilotoval Jaroslav Valtr, který však už ve čtvrté etapě musel kvůli poruše motoru ze soutěže odstoupit. Vlastimil Vildman zajel s druhým liazem standard a celkově skončil na 18. místě. Dakar 2014 znamenal pro Vildmana nejen jeho nejlepší umístění, když celkově dojel třináctý, ale také definitivní rozlučku s jihoamerickou soutěží. Loučil se rovněž Jaroslav Valtr, tentokrát však i se sedlčanskou stájí KM Racing a také kamionem Liaz. Na vině byl opět jeho motor, který odešel v 5. etapě. Kamiony značky Liaz KM Racing týmu tak mají v dosavadní historii jihoamerického Dakaru padesátiprocentní úspěšnost. Z deseti startů je pětkrát ze soutěže vyřadily vážné technické problémy.