Kraj souboj o trasu dálnice D3 nevzdal

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

STŘEDNÍ ČECHY – Na jedné straně sta tisíce lidí denně mířících po přeplněné benešovské silnici z jihu Čech a zpět do Prahy, na druhé straně tři malé vesnice na Benešovsku a jedna soukromá osoba. Tak podobně vypadá v současnosti souboj o trasu dálnice D3 vedoucí přes Dolní Posázaví a Neveklovsko „tzv. Václavickou spojku“. Podle nedávného rozhodnutí Krajského soudu v Praze, který vedení této trasy zrušil, by se mělo všechno vrátit o dobrých dvacet let nazpátek. S tím však nesouhlasí Středočeský kraj, který se rozhodl podniknout prostřednictvím kasačního řízení rychlé kroky k možné změně tohoto rozhodnutí.

„Jsme přesvědčeni, že všechna naše dosavadní stanoviska ohledně vedení trasy dálnice jsou v souladu s platnou legislativou a navržená trasa je v rámci daných možností tím nejlepším řešením, jak po mnohaletém oddalování usnadnit řidičům cestu do jižních Čech. Námi zpracované Zásady územního rozvoje SK byly vyhotoveny v naprostém souladu s právními předpisy a že rozhodnutí soudu o zrušení koridoru ve prospěch tří obcí (Ješetice, Tisem, Václavice) a jedné soukromé osoby není správné. Podle mých informací byl vliv předpokládaného nárůstu dopravní zátěže na zdraví obyvatel posuzován již v roce 2012 prostřednictvím EIA. Souhlas se záměrem stavby vydalo Ministerstvo životního prostředí ČR 1. února 2012. Rozhodl jsem se proto, že budu iniciovat podání kasační stížnosti Středočeského kraje k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně a pevně věřím, že pondělní jednání všech členů Rady kraje tento návrh urychleně přijme,“ uvedl středočeský hejtman Josef Řihák.

Trasa dálnice D3 je řešena v územních plánech velkých územních celků (VÚC) Pražského regionu a okresu Benešov. Posuzována byla v několika variantách a o konečném výběru trasy rozhodla vláda ČR již v roce 2005. Územní plán byl poté schválen Zastupitelstvem Středočeského kraje napříč celým politickým spektrem. Dálnice D3 je zařazena do sítě dálnic ČR a zahrnuta i v dokumentu závazného pro pořizování zásad územního rozvoje krajů a územních plánů obcí, tj. v  „Politice územního rozvoje 2008 ČR“, v čl. 5 koridory a plochy dopravní infrastuktury. Koridor byl proto beze změn převzat do Zásad územního rozvoje Středočeského kraje. „Věřím, že zdravý rozum nedovolí, aby se dnes dlouhodobě plánovaná stavba na úkor většiny zastavila a že se obyvatelé žijící podél současné silniční trasy spolu s tisíci na jih jedoucích řidičů konečně dočkají tolik potřebného moderního silničního tahu, který spojí Prahu s Českými Budějovicemi i jihem Evropy,“ doplnil Josef Řihák.