STŘEDNÍ ČECHY – Dětské chichotání, opilecké žvatlání a hartusení, nadávání nejhrubšího zrna, či všelijaké výplody – i takové hovory musejí operátoři tísňové linky 155 vyslechnout a nechat tzv. propadnout sítem. Tento rok zatím přijali středočeští zdravotničtí operátoři na lince 155 zhruba 198 tisíc hovorů, z nichž mnoho bylo velmi vypjatých – často doslova o život. Je však smutné, že operátoři řeší také mnoho hovorů, kdy nejde o stav nouze, ohrožení zdraví a života. Tito volající, jejichž telefonáty by se daly označit jako zneužití linky, si záchranka pracovně dělí do několika skupin.
„Tzv. prozváněči jsou ti, kteří opakovaně volají linku 155 a aniž by něco operátorovi řekli, zavěsí. Od jednoho takového volajícího se může jednat i o desítky telefonátů denně. Letos už bylo takových hovorů přijato/nepřijato 15 500. Ve skupině tzv. prudičů jsou ti, kteří zavolají, ale jejich telefonát trvá max. do 10 sekund. Zanadávají, a poté, co mají pocit, že operátorce dostatečně ‚zpříjemnili‘ den, zavěsí. Za letošek jich evidujeme na 23 tisíc. Další skupinou jsou ti volající, kteří oznámí smyšlenou událost, na jejímž základě vyjede posádka záchranářů, a po příjezdu na místo nikoho nenalezne,“ uvedla mluvčí středočeské záchranky Petra Effenbergerová.
Poslední skupinou, která záchranáře zatěžuje nejvíce, jsou podle mluvčí záchranářů tzv. notoričtí pacienti, kteří volají linku 155, i když není ohroženo jejich zdraví, ale znají způsob, jak operátorovi podat informace, aby k nim byl nucen záchranáře poslat. A tak to mnohdy vypadá tak, že si takový pacient zavolá sanitku k bolestem na hrudi, a když k němu přijede posádka, stěžuje si třeba jen na bolest krční páteře, která trvá dva týdny, nebo rovnou záchranářům přizná, že se cítí sám a smutný, že chtěl jen společnost. Toto zneužívání ztěžuje záchranářům pomoc lidem, kteří jsou opravdu ohroženi na životě.
„Kvůli vytíženosti nejbližších posádek totiž musí k vážným případům mnohdy vyjíždět posádky ze vzdálenějších základen a tím se prodlužuje dojezdový čas sanitního vozu. Mnohdy tito volající jeví známky značného alkoholického opojení, které mimo jiné operátorům i záchranářům vzhledem k váznoucí komunikaci komplikuje práci. Záchranáři si už o takových pacientech předávají doslova legendární vzkazky, aby své kolegy připravili a varovali. Záchranáři se totiž nemohou nijak bránit – není možné telefonní čísla zlomyslných volajících i přes jejich opakované prohřešky blokovat, a tak jsou v případě, kdy volání přesáhne určitou mez, informace předány Policii ČR,“ dodala v nedělní tiskové zprávě Effenbergerová.