Martin Macík se svým týmem se už vrátili z Dakaru do Sedlčan a přivezli si beduína

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

SEDLČANY – Tým MM Technology už se vrátil z Dakaru domů, beduín se zabydlel v Sedlčanech. Pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda ho vybojovali za 2. místo v kategorii kamionů. Pro všechny členy týmu je odměnou za léta dřiny, snažení a víry, že je možné, aby si sami postavili závodní kamion a uspěli s ním na Dakaru. Je potvrzením, že cesta, kterou se před 20 lety vydal Martin Macík starší nebyla tak bláznivá, jak se v počátku mohlo zdát.

„Všechno, co se stane na Dakaru, ti většinou doteče až s několikadenním zpožděním. Letošní Dakar byl těžký. Ale bojovali jsme až do samotného konce, s vyrovnanými soupeři. A to mě hrozně bavilo. A měl jsem radost z fungování našeho týmu. Opravdu, každý z kluků má svoje zásluhy,“ říká Macík mladší, který letos získal sošku beduína při svém 11. dakarském startu. Ačkoliv přijel domů o 4 kila lehčí, díky předchozí poctivé přípravě se až do konce závodu cítil fyzicky dobře a dokázal si udržet čistou hlavu.

Navigátor František Tomášek, který na trati spolehlivě odhaloval všechny navigační chytáky, s Martinem do závodní kabiny zasedl poosmé. Palubní mechanik David Švanda posádku technicky podporoval počtvrté, během etap hlídal stav speciálu, bleskově odhalil a vyřešil všechny technické problémy, zároveň celý rok pracoval na stavbě nových vozů. Posádka týmu MM Technology na Dakaru dokázala vyhrát čtyři etapy i úvodní prolog.

„Samozřejmě nás i letos potkala různá úskalí – ve druhé etapě kámen zničil brzdy, spálily se nám pneumatiky. V druhé polovině závodu nás zdržela řeka, když jsme zapadli do bahna. To byly obtížné momenty. Ale k Dakaru patří. A i díky předchozím zkušenostem jsme věděli, že musíme dál jet naplno a nesmíme polevit,“ říká Macík a oceňuje, že pořadatelé Dakaru letos splnili slib, když ještě před startem oznamovali nejdrsnější saudskoarabský ročník.

Ani navigace nebyla snadná. „Je to stále navigační soutěž a už nejde jen o to bod nějak trefit, ale najít ho na první dobrou. A to František dokázal. Myslím, že v rámci navigace je jeden z nejlepších,“ říká Martin Macík a dodává, že posádce hodně pomohl klid, který si v kabině dokázala pěstovat. „Zažíváte situace, které jste si nedovedli ani představit, a pokud bychom ztráceli nervy, třeba duny Empty Quater bychom určitě neprojeli tak hladce,“ říká Macík.

„Čenda nezklamal. V rámci techniky jsme se potýkali spíše s detaily. Zásadní věci fungovaly dobře. Většina oprav přišla proto, že nás trefil kámen, někam jsme skočili. Vysloveně technických problémů nebylo moc. A naše sedlčanské kamiony dobře sloužily i dalším posádkám,“ říká šéf týmu MM Technology Martin Macík starší, který si svůj první dakarský kamion upravil už pro Dakar 2003, společně s Láďou Fajtlem. Ten letos v týmu také nechyběl.

I oranžový speciál, v němž posádka na letošním Dakaru vybojovala 2. místo, postavili mechanici podle jeho návrhu. Macíkovi s ním v tuto chvíli počítají i pro příští ročník Dakaru. Během roku má Martin Macík starší v plánu kamion opět vylepšit. Dokonce si s sebou ze Saúdské Arábie přivezl dlouhý seznam poznámek k dalšímu vývoji. V zázemí MM Technology se v tuto chvíli staví také další dva závodní stroje, které jsou už konstruované podle nových technických specifikací FIA.

Zdroj/foto: Nikola Kužílková,
Public Relations in MM Technology