STŘEDNÍ ČECHY – Se vskutku převratnou zprávou přišel v minulých dnech středočeský hejtman David Rath. Za neutěšený stav většiny silnic ve Středočeském kraji nemůže vedení kraje, ale prý jednotlivá cestmistrovská střediska. Na oficiálních internetových stránkách krajského úřadu proto zveřejnil přímé kontakty na vedoucí pracovníky čtyřiceti příslušných cestmistrovství.
„Vedení středočeského hejtmanství je dlouhodobě nespokojeno s prací některých soukromých firem, které opravují a udržují krajské silnice. Ti jsou zodpovědní za stav jednotlivých silnic v regionu,“ uvádí tisková zpráva.
Hejtmanství od zveřejnění kontaktů na konkrétní osoby očekává, že občané budou sami vyvíjet tlak na jednotlivá cestmistrovství. „Veřejnost oprávněně kritizuje kraj, že stav silnic není dobrý a situaci se nedaří razantně změnit, přestože jsou do silnic každoročně investovány nemalé peníze. V loňském roce kraj investoval do oprav a údržby silnic 3,5 miliardy korun, v letošním roce počítá s 2,5 miliardami korun,“ doplnilo vedení kraje.
„Současný hejtman zřejmě vůbec nerozlišuje pojmy údržba, oprava, rekonstrukce, výstavba a tak dále. Loňská suma zahrnuje veškeré náklady, ne jen investice. Jsou v ní například provozní náklady jednotlivých podniků Správy a údržby silnic, které jen od ledna do listopadu loňského roku činily více než jednu a půl miliardy korun,“ oponoval krajský zastupitel za ODS Roman Tichovský.
Kraj je vlastníkem pouze komunikací II. a III. třídy. Zatímco silnic I. třídy je ve Středočeském kraji 780 kilometrů, silnic II. třídy je 2369 kilometrů a komunikace III. třídy mají dokonce něco přes 6 tisíc kilometrů. „Pro výrazné a okamžité zlepšení stavu krajských silnic by bylo třeba minimálně pět, a pokud do toho započítáme i mosty, tak spíše deset až dvanáct miliard korun,“ uvedl před časem bývalý středočeský hejtman Petr Bendl (ODS).
Související:
29.6.2010 Středočeský hejtman zařadil zpátečku
22.6.2010 Rath je ohledně poplatků tvrdohlavý
9.6.2010 Kraj se nechce vzdát úhrady poplatků