Poslední dvě etapy pořadí neměnily, Sedlčaňák Martin Macík dojel čtvrtý

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

BUENOS AIRES – Třináctá a čtrnáctá etapa závodu Dakar 2010 pořadím v kategorii kamionů už nijak nezamíchala. Třináctou etapu vyhrál v pátek Rus Kabirov, Macík v ní dojel  znovu na čtvrtém místě, v poslední etapě zvítězil Rus Mardějev, Macík projel cílem čtrnácté etapy jako třetí. Z celkového vítězství se radoval už pošesté ruský závodník Vladimír Čagin. Jediný z českých kamionů, Liaz pilotovaný Martinem Macíkem, dojel Dakar 2010 na celkově čtvrtém místě.

Třináctá etapa San Rafael – Santa Rosa de la Pampa zavedla závodníky nejprve přes šedé dunoviště u San Rafael na pampy, druhá část speciálky byla naopak superrychlá, závodníci si na ni mohli otestovat maximální rychlost svých strojů. Etapu vyhrál v kamionech Firdaus Kabirov, před dalšími Rusy s vozy Kamaz, Čaginem a Mardějevem. Martin Macík zajel čtvrtý nejrychlejší čas, Nizozemec Marcel van Vliet zaostal za Macíkem o tři vteřiny.

Závěrečná, 206 kilometrů dlouhá speciálka byla znovu velmi rychlá. Vítěz časovky Ilgizar Mardějev ji projel průměrnou rychlostí 122 km/hod. v čase 01:41:36 hod. Druhé místo obsadil Nizozemec Van Ginkel, český kamion Liaz, řízený Sedlčaňákem Martinem Macíkem, projel cílem na třetím místě. Čtvrtý se ztrátou 22 vteřin za Macíkem skončil celkový vítěz Dakaru Vladimír Čagin.

Martin Macík celkovým čtvrtým místem dosáhl letos největšího úspěchu ze všech ročníků Dakaru, kterých se zúčastnil. „Dakar 2009 jsme neukončili kvůli poruše, tento rok plánujeme dojet do cíle. Jedeme bez tovární podpory, ale jsem přesvědčen, že dokážeme naše soupeře překvapit,“ uvedl před startem Dakaru 2010 Martin Macík. V polovině letošní soutěže měl Macík už vyšší ambice: „Liaz je tady schopný porazit všechny, kromě Rusů. Je třeba rozlišovat ligu a extraligu.“

Úspěch posádky Martin Macík, Josef Kalina a Jan Bervic s vozem Liaz je o to cennější, že jako jediná z českých posádek dokázala konkurovat nejlepším továrním kamionům s vozem, jehož sériová výroba byla ukončena v roce 2003. Automobilka Liaz vyrobila poslední vozidlo značky Liaz 111.154 právě symbolicky pro tým Martina Macíka. Od té doby už prováděl tým Martina Macíka veškeré úpravy sám a ve vlastní režii, automobilka definitivně zanikla.

Konečné pořadí  – kamiony:

1.Chagin (RUS), Savostin (RUS), Nikolaev (RUS)Kamaz55:04:4700:00:00
2.Kabirov (RUS), Belyaev (RUS), Mokeev (RUS)Kamaz56:17:55+01:13:08
3.Van Vliet (NLD), Vaanholt (NLD), Van Veenendaal (NLD)Ginaf65:48:07+10:43:20
4.Macik (CZE), Kalina (CZE), Bervic (CZE)Liaz67:26:08+12:21:21
5.Mardeev (RUS), Mizyukaev (RUS), Karginov (RUS)Kamaz70:04:16+14:59:29

Související články:
15. 1. 2010 Etapě vládly vozy Kamaz, z ostatních byla nejrychlejší Macíkova liazka
14. 1. 2010 Liazka měla ve výšce tří tisíc metrů problémy, Macík už ztrátu nedohnal
13. 1. 2010 Liazka Martina Macíka dorazila do hlavního města Chile na 6. místě
12. 1. 2010 Macík ve zkrácené 9. etapě mírně ztratil, nadále však zůstává čtvrtý
11. 1. 2010 Po dnu odpočinku pokračoval Dakar osmou etapou, Macík v ní dojel pátý
9. 1. 2010 Martin Macík předvedl v sedmé etapě excelentní výkon, dojel na 3. místě!
8. 1. 2010 Liaz Martina Macíka jako jediný mezi českými kamiony znovu bodoval
7. 1. 2010 Vozy Kamaz ovládly 5. etapu Dakaru, Macík dojel na sedmém místě
6. 1. 2010 Macík s Liazem ve 4. etapě zabojoval, rychlejší byly jen ruské vozy Kamaz
5. 1. 2010 Macík třetí etapu dojel na 11. místě, celkově klesl v pořadí o jednu příčku
4. 1. 20010 Martin Macík skončil v druhé etapě desátý, celkově je na šestém místě
3. 1. 2010 Martin Macík dojel v 1. etapě závodu Dakar 2010 na pátém místě
16. 12. 2009 Martin Macík ani letos nebude chybět na startu závodu Dakar 2010