Přejezdů je moc, některé se mají rušit

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

SEDLČANSKO – Regionální železniční trať z Olbramovic do Sedlčan měří necelých sedmnáct kilometrů, přesto na své trase křižuje celkem 22 značených přejezdů přes silnice a polní cesty. Dva železniční přejezdy jsou na silnici I/18, ostatní pak na silnicích třetí třídy a místních komunikacích. Cestu sedlčanské lokálce kromě toho kříží víc jak deset polních a lesních cest. Z celkového počtu přejezdů je pouze jeden vybaven světelnou signalizací, další nebezpečný přejez na silnici I/18 u Voračic na ni už od loňského roku plánovaně, leč marně čeká.

V průměru v celé České republice připadá na každý kilometr železničních tratí téměř jeden přejezd. Počtem železničních přejezdů se trať z Olbramovic do Sedlčan řadí mezi ty, které tento průměr ještě převyšují. Správa železniční a dopravní cesty se chystá v celé republice některé přejezdy rušit, loni jich napočítala v celé zemi 8 161. Rušení by se mělo většinou týkat málo využívaných polních a lesních přejezdů. „Snažíme se domluvit, aby například na pětikilometrovém úseku nebyly čtyři, ale jen dva přejezdy z pole na pole,“ uvedl v iDnes mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Vedlejší trať z hlavní trasy Praha – České Budějovice začíná v rychlíkové stanici Olbramovice. Na svých 16,6 kilometrech má celkem pět zastávek s konečnou stanicí na nádraží v Sedlčanech. Ke křížení vlaků je přibližně v polovině délky tratě uzpůsobena stanice Štětkovice. Nejvýše položenou zastávkou jsou Minartice se svými 495 m.n.m., nejníže Sedlčany se svými 345 metry nad hladinou moře. Zastávkami na znamení jsou ještě Kosova Hora, Voračice a Vrchotovy Janovice.

Samotná jednokolejná trať, místními důvěrně zvaná Selčanka, byla do provozu uvedena 1. října roku 1894. Během své více jak stoleté historie změnila několikrát vlastníky i provozovatele. Do 28. října 1918 ji provozovala společnost c.k. Rakouské státní dráhy, poté až do konce roku 1992 Československé státní dráhy. Po rozdělení Československa se jejím vlastníkem a provozovatel staly České dráhy s.o., o deset let později se vlastníkem trati stala Správa železniční dopravní cesty, provozování sedlčanské lokálky dál zajišťují České dráhy.