SEDLČANY – Rallye Dakar 2014 klepe na dveře, do ostrého startu na jihoamerickém kontinentu zbývá od poslední neděle letošního roku rovný týden. Ještě předtím, v sobotu 4. ledna, se soutěžní posádky představí na tzv. pódiu v místě startu první etapy, v argentinském městě Rosario. Podobně jako v minulých létech nebude mezi nimi chybět se svými dvěma kamiony Liaz a premiérově také dvoumístnou buggy sedlčanský KM Racing tým. Týmové soutěžní posádky včetně členů nezbytného doprovodu už horečně balí všechna potřebná zavadla, do dějiště 36. ročníku Rallye Dakar odlétají na Nový rok.
Tam už na členy KM Racing týmu budou čekat jak soutěžní, tak také doprovodná vozidla. Ta před pěti týdny vyplula z francouzského přístavu Le Havre přes oceán na lodi. Na její palubě cestovaly jak dva ostré kamiony Liaz a speciální buggy MD Optimus, tak také asistenční speciál MAN a osvědčená dvojice terénních vozů Toyota. Premiérově KM Racing tým vypravil také na Dakar 2014 obytný doprovodný kamion Liaz, přezdívaný Bydlík. Ten má celému týmu zajistit kvalitnější zázemí a soutěžním posádkám více času na odpočinek mezi etapami.
Dakar 2014 má být těžší a pokud pořadatelé dodrží délky etap, tak také delší než předešlé dva ročníky. Na účastníky čeká bezmála deset tisíc kilometrů rozdělených do osmnácti etap na území Argentiny, Bolívie a Chile. Návrat maratonských etap potěšil z KM Racing týmu především pilota kamionu Liaz Jaroslava Valtra: „Bude to pro všechny stejné, ale myslím, že konkrétně mně by měly šestisetkilometrové erzety sedět. Jsou určitě přijatelnější než takové to bláznění a honění za vteřinami, které pořadatelé připravili v posledních dvou letech.“ Do posádky kamionu se startovním číslem 513 (Jaroslav Valtr, navigátor Josef Kalina a mechanik Jakub First) vkládá týmový boss Martin Macík největší naděje. „Rád bych je viděl jezdit vepředu a potěšilo by mě, kdyby předváděli ustálený výkon po celou dobu soutěže. Pokud se jim to podaří, mohou skončit hodně nahoře,“ uvedl Macík.
To pilot druhého soutěžního kamionu Liaz Vlastimil Vildman je ve svých prognózách opatrnější. „Posledně jsem vyhlašoval, že chceme do desítky, ale letos to říkám hodně potichu, i když ambice jsou podobné,“ prohlásil Vildman, jenž do kamionu se startovním číslem 525 usedne společně s navigátorem Martinem Macíkem mladším a mechanikem Michalem Mrkvou. Ještě pokornější je Josef Macháček, který si se svou dvojmístnou buggy odbude na Dakaru 2014 premiéru v nejprestižnější kategorii automobilů. Ač pětinásobný vítěz Dakaru v kategorii čtyřkolek, tak tentokrát si prý bude připadat jak elév. „Celkově k účasti přistupuji, jako když jsem jel na první Dakar. Jsem vlastně nováček, i když znalý prostředí,“ podotkl Macháček, jehož v kabině nízké bugyny bude navigovat Vlastimil Tošenovský mladší. „Každopádně bude oživením týmu, protože buginu jsme na Dakaru ještě neměli. Uvidíme, jak se s tím vypořádá,“ dodal šéf sedlčanského KM Racing týmu Martin Macík starší.