Vlaky na málo využívaných lokálních tratích nahradí autobusy. ‚Sedlčanky‘ se to netýká

Tento článek je starší jednoho roku, jeho obsah tak nemusí odpovídat současnému stavu

STŘEDNÍ ČECHY – Středočeští radní odsouhlasili záměr zefektivnění veřejné dopravy a převedení výkonů z málo vytížených železničních tratí na autobusovou dopravu. Celková předpokládaná finanční úspora by měla dosáhnout cca 52 milionů korun. Rada kraje uložila radnímu pro oblast veřejné dopravy Petru Boreckému tento záměr kraje představit a projednat se zástupci samospráv dotčených obcí.

„Železniční tratě vznikly na přelomu 19. a 20. století, dnes je ale doba jiná. Autobus vyjde objednatele veřejné přepravy levněji, na rozdíl od vlaku sveze lidi rychleji a může zajet až do centra obce,“ říká radní pro veřejnou mobilitu Petr Borecký. Pro porovnání: náklady na jeden vlakokilometr provozování lokálky vychází na 95-135 korun, naproti tomu kilometr autobusové dopravy vychází na 40-50 korun.

Do budoucna by se rozdíly v nákladech na jeden kilometr měly zvyšovat i díky povinnému zavádění zabezpečovacího systému ETCS a nezbytné obměně vozového parku. Což navýší cenu jednoho kilometru lokálky o další desítky korun. „Takže autobus bude dvakrát levnější a někde by bylo dokonce levnější cestování vozit cestující taxíkem,“ upozornil. Údajně rozhodl nezájem cestujících o tento druh dopravy.

Sedlčanské lokální trati z Olbramovic do Sedlčan se toto plánované zrušení ze strany Středočeského kraje netýká. Naopak tady dráhy investovaly nemalé peníze do oprav nádražních budov a kolejových technologií. Omezení vlakové dopravy zasáhne dvanáct tratí, například lokálky Březnice – Rožmitál pod Třemšínem, Čisovice – Mníšek – Dobříš, Vlašim – Trhový Štěpánov.

Zdroj/ilustrační foto: Středočeský kraj