SEDLČANY/CÓRDOBA – Předposlední etapa Dakaru zavedla posádky do argentinské Córdoby, v jejíž blízkosti závodníci absolvují v sobotu závěrečný krátký okruh. Zároveň 13. etapa byla poslední, která mohla ještě něco podstatného změnit na konečném pořadí. Závodnicí si na začátku 13. etapy vychutnali duny San Juan a také velmi jemný písek, který už poznali při úvodních etapách v Peru. Znovu se v pátek jednalo o poslední maratonskou etapu. Po kamiony, které do etapy startovaly krátce před šestnáctou hodinou SEČ to znamenalo porci 929 kilometrů s rychlostní zkouškou dlouhou 369 kilometrů.
První část etapy tvořilo pískoviště se zrádným feš-fešem. Martin Macík svého Frantu od začátku šetřil. Přeci jen, v předchozí etapě si jejich speciál hodně vytrpěl a Martinovým hlavním cílem bylo dovézt svůj kamion i jeho osazenstvo v pořádku do cíle. V pohotovosti byly i kanystry s vodou pro případ, že by stroj zase začal vařit. „Hned v první části jsme v tom děsném vedru museli měnit pneumatiku, ale zvládli jsme to v pohodě, asi za 12 minut. A také nám zbloudilá větev nakřápla přední sklo,“ popisuje navigátor František Tomášek.
Náročný byl i přejezd mezi oběma částmi etapy, měřící 270 km, který bylo třeba zdolat maximální rychlostí 90 km v hodině. Pro nevyspalou posádku byl nekonečný, spolujezdci pospávali a pilot Martin Macík si musel pouštěl písničky hodně nahlas. Ale opravdové drama mělo teprve přijít. „Asi na třetím kilometru druhé části etapy jsme zjistili, že když jedeme 140kilometrovou rychlostí, začíná nám praskat nakřáplé přední sklo a provaluje se na nás. Kluci se ho chvíli snažili držet nohama. Ale pak nezbývalo než zastavit. Okno jsme vykopali, schovali obvodovou gumu, která se ještě bude hodit, nasadili lyžařské brýle a pokračovali v krasojízdě,“ píše Martin Macík a pokračuje:
„Celou etapu jsme letěli bez předního okna jen v brejlích, já navíc ve dvojích, protože mám ještě dioptrické. Posledních 150 km také ve tmě a prachu od kamionů před námi, které nás nechtěly pustit před sebe. Začala nám být zima, chroustali jsme různé breberky, které nám nalítaly do pusy. Takže opět hard core. Ale zajezdili jsme si pěkně a výsledek v cíli nakonec nebyl vůbec špatný.“ Podle zatím neoficiálních informací dojel Macík etapu na sedmém místě, celkově by se měl posunout na šestou příčku, neboť pro technické problémy údajně odstoupil ze soutěže Argentinec Federico Villagra.
Motocyklista Big Shock Racing týmu Jan Brabec dokončil etapu na 31. místě, celkově se posunul na 39. příčku. „Dneska super, první část mi šla, byl to takový motokrosový písek, připomněl jsem si tréninky v Kalifornii. Ve skalách už jsem jel opatrně. Pisty, kamení, tam bylo hrozně jednoduché udělat chybu a rozbít se. Nejtěžší bylo udržet mysl v pochodu. Jel jsem na motorce 13 hodin a hlava už mi to moc nepobírala. Mluvil jsem zase sám k sobě, abych udržel koncentraci. Na 150. km jsem třeba potkal prase a vzpomněl si na scénku s lívanci z filmu z Kurvahošigutntag,“ líčí nové zážitky Jan Brabec, který si jako letošní dakarský nováček vede velice dobře, momentálně je nejlepším českým motorkářem a černým koněm našeho letošního Dakaru.
z Dakaru 2018: Nikola Kužílková